Maszyna do pomiaru wysokości i szczelności akumulatorów  - zdjęcie główne
  • 05.09.2024
Opis projektu

Maszyna do pomiaru wysokości i szczelności akumulatorów została zamówiona przez klienta ze względu na modernizację linii montażowej służącej do produkcji akumulatorów ciężarowych. Początkowo maszyna miała służyć do produkcji tylko jednej referencji, ale z czasem kolejnych spotkań projektowych ustaliliśmy wspólnie z klientem, że warto aby maszyna była przystosowana do dalszej rozbudowy w przyszłości. Kluczowym dla klienta procesem była kontrola szczelności oraz pomiar wysokości biegunów, ponieważ te dwa parametry powodowały największy odrzut wadliwych akumulatorów. W celu dodatkowej kontroli poprawności pracy poprzednich maszyn na linii, głowice pomiarowe zostały doposażone w dodatkowe czujniki kontrolujące wysokość i równoległość wieczka. Bazując na naszym wieloletnim doświadczeniu w podobnych projektach doradziliśmy klientowi pomiar wysokości metodą stykową – za pomocą czujników liniowych GEFRAN. Taki pomiar, w przeciwieństwie do metod bezstykowych, jest niewrażliwy na zakłócenia takie jak kolor, drgania czy zabrudzenia. W zakresie pomiaru szczelności opracowaliśmy własny układ pneumatyczny zasilany przez precyzyjny reduktor NORGREN. Za poprawny odczyt spadku ciśnienia odpowiadały analogowe czujniki BD-SENSORS. Konieczność przystosowania maszyny do wielu różnych referencji wymusił na nas zaprojektowania autorskiego sytemu wymiennego oprzyrządowania do pomiaru szczelności. Wykorzystując m. in. bezawaryjne i pewne złącza HARTING wykonaliśmy zestaw 10-ciu głowic. Dzięki prostej i uniwersalnej konstrukcji klient może w przyszłości rozszerzyć maszynę o kolejne obsługiwane referencje. Projektując maszyny zawsze staramy się stawiać na rozwiązania proste, ale skuteczne dlatego ramę maszyny zdecydowaliśmy się zbudować z systemowych profili aluminiowych, co znacznie zwiększa modułowość stanowiska. Akumulatory są transportowane pomiędzy poszczególnymi stacjami maszyny na transporterze rolkowym napędzanym za pomocą układu łańcuchów oraz dwóch motoreduktorów. Taki układ pozwolił na znaczne skrócenia czasu cyklu, ponieważ każda z głowic może pracować niezależnie.